CAPÍTOL
1.
Feia
frescor de bon matí, incloent dins l’habitació. Hui s’aventurava
un dia ben gelat que obligaria la gent a posar-se abrics de pell,
bufandes de doble coll, guants que arriben fins mig braç, i un
barret de llana.
En
Joel s’ha despertat ben matiner com tots el dies que ha d’anar a
treballar, es prepara un desdejuni complet, unes torrades amb oli i
formatge, un ou fregit, dues peces de fruita i un cafè amb llet.
Tots els dies per la nit té la roba plegada damunt de la cadira del
seu escriptori, una tassa preparada en la cuina junt la cafetera amb
el café llest per ser escalfat, i l’abric i el paraigua junt a la
porta d’eixida. La casa de Joel estava als afores de la ciutat de
Faux Gavarnie, era gran, amb dos plantes, la de baix amb el menjador,
la cuina, una saleta d’estar i l’entrada; i l’altre amb dos
dormitoris, dos banys, i una sala buida, de la que Joel volia fer una
zona d’oci per als amics. Els seus perfectes amics.
Una
vegada es posa l’abric s’obri la porta dos segons després que
Joel es posés davant. Ix al cotxe que hi ha aparcat enfront la
porta, és elèctric, i sense que ell en faça res el cotxe es posa
en marxa, de fet ni tan sols és necessari que conduïsca, encara que
a ell li agrada sentir que controla el cotxe. Entra en ell i es
dirigeix a la carretera per anar a la ciutat deixant enrere la seua
casa. La seua perfecta casa.
Uns
quilòmetres més enllà entra a la ciutat, la seua idílica ciutat,
i circula pels carrers perfectament asfaltats, per les cases
magistralment construïdes, sense cap desperfecte a les façanes ni
al seu interior o així ho veia Joel i tots els ciutadans. Quan
arriba a la feina saluda la secretaria de l’entrada amb cortesia,
entra al seu despatx i de seguida surten pantalles voladores al seu
voltant. Només hi ha un escriptori, una cadira on seu Joel i una
finestra darrere paral·lela a la porta que ocupa tota la paret. Les
pantalles al seu voltant reflecteixen la feina guardada d’ahir a
més d’uns quants anuncis i un parell de missatges i trucades amb
Dina, la seua perfecta novia. Hui es veuràn a la nit per sopar junt
Nico, Laura, Alexis i Tífani. crida a la porta el seu
secretari, respon Joel sense deixar de mirar
les pantalles que surten per l’aire al seu voltant i passant
imatges amb les mans o prement tecles amb els dits, parlant col·loquialment a causa
de la seua longeva amistat,
li diu abans que se’n vaja.
Sospira,
pareix que hui serà calmat el dia. Amb la mà fa un gest en l’aire
com qui vol espantar-se una mosca de damunt i totes les pantalles
s’aparten del seu voltant per tornar a la paret i s’arrima a la
finestra, ben gran i transparent. Dóna una ullada fora i veu el
mateix de tots els dies, els edificis amb façanes de diferents
colors, ni un sol defecte, ni cap indigent, xiquet o animal abandonat
pel carrer. Tot és perfecte. Gràcies al Soma
sens dubte. Soma.
Un instrument de perfecció. Els millors científics estudiaren ben
dur per fabricar la nostra comoditat i allargar la longevitat, un
Circuit Integrat o microxip connectat al nostre cervell amb la funció
de millorar la nostra qualitat de vida. Una operació indolora on
només notaràs una punxada que canviarà la teua vida. No ten
penediràs. Jo no ho he fet.> Anuncia una dona estampada a les
pantalles que apareixen a les façanes dels edificis. Allò és el
més característic de la ciutat, els constants anuncis que ixen,
just enfront del rostre per causar un impacte visual i cridar
l’atenció. Són tant usuals que la gent està acostumada.
“V.I.D.A”, li apareix progressivament a Joel davant del rostre.
Un anunci que l’estranya perquè no té una música estrident que
et trau dels quefers, ni apareix de sobte amb molts lletrers
enlluernant la cara amb mil comunicats sinó, que surt com una
bombeta de baix consum que a poc a poc va agafant intensitat per
lluir-se triomfant, amb un sol comunicat que dir, .
Joel hi prem. L’anunci desapareix tal com ve i res no passa.
Mentrestant,
des de la finestra de Joel s’hi veuen cares belles i somrients que
creuen disfrutar d’una vida còmoda, feliç i lliure. Que si ara
vingués un ser d’altre planeta creuria estar en un paradís
tecnològic, on el major esforç suposa espantar les pantalles
flotants que intervenen en la vida social de les persones...
CAPÍTOL
2.
A
les vuit de la vesprada en Joel ha de tornar a casa per a preparar-la
per al sopar, però passeja tranquil·lament pels carrers de la
ciutat de camí al cotxe. Gaudeix d’un aire net i mira dalt i baix,
al cel, els edificis i les persones que el somriuen al veure’l
mentre va amb pas tranquil amb les mans a les butxaques. Disfruta
caminant. O pot ser ho disfrutaria més, si no fora pel mal de cap
repentí que li apareix com una martellada. El dolor el fa agafar-se
el cap com si li anés a caure. Hi està uns minuts amb aquella
postura i els ulls tancats veient passar imatges dels seus records
que s’esborronen, notant una brisa que li remou els cabells i que
li porta al nas una olor pudenta que li fa traslladar les mans del
cap al nas i obrir els ulls per trobar l’origen de l’olor, del
que se’n penedeix instants següents tornant a tancar-los. sura pel seu cap. L’olor, densa,
l’obliga a moure’s en busca d’un lloc lluny d’aquella
sensació. Però això implica obrir els ulls i Joel no vol. No vol
veure altra vegada el que ha vist. Però tampoc pot quedar-se allí o
del mareig es quedarà inconscient. Obri els ulls de nou i comença a
córrer cap endavant amb una mà tapant-se el nas i la boca passant
per carrers esquerdats, edificis degradats a punt de caure d’un
color gris fosc, cotxes trencats impregnant de gasoil l’aire i el
sòl, cristalls trencats i persones, moltes persones que caminen
impassibles al seu costat, ignorant-lo, somrient, amb un aspecte
deteriorat. Es deté cansat de córrer, ofegat per la condensació de
l’aire. S’obliga a mirar, a observar què passa al seu voltant
però es nega a creure res. El ritme cardíac li augmenta, les
pulsacions s’acceleren, els ulls es dilaten, el terror el
paralitza. No creu el que veu, no s’ho explica. I menys encara no
comprèn com és que ningú experimenta la seua sensació. , comenta aterrit
Joel, , digué l’home
confós pensat que aquell xic s’havia tornat boig. Joel veu com un
grup de gent porta les pedres en una mateixa direcció, llavors unes
mans fermes li agafen els dos braços i una bossa negra li tapa el
cap. Joel oposa resistència però la carrera l’ha deixat exhaust i
es queda inconscient.
CAPITOL
3.
Foscor
absoluta és el que percebia Joel. Soma,
i no sou capaços, rates de laboratori, d’explicar-me què cony ha
passat?!> s’altera una veu que silencia tota la sala, obligant
que qualsevol d’aquells científics,segons ell, tronats, li
responga. balbuceja Esteban fregant-se les
mans nerviosament. i sense cap objecció en el cos present d’un Joel
drogat però mig conscient, anuncia la seua eixida d’aquella sala
d’aspecte lúgubre i oxidada amb un colp de porta que provoca el
trontoll de les llums del sostre. prem el control Esteban que ha traslladat el fregament de
les mans a un tic a l’ull. Mouen, cap un laboratori, gitat en una
llitera de rodes, a Joel qui, encara que té els ulls oberts no pot
relacionar els successos que li han ocorregut hui i no és capaç de
crear una història que explique què passa. Tots els treballadors
d’aquella sala es posen als ordinadors provant logaritmes i teories
que els porte a desxifrar el desactivament del dispositiu de Joel.
Una pantalla enmig de la sala els indica en color verd els Soma
actius i en roig un Soma
desactivat. El de Joel.
El
porten per un corredor fosc a una sala il·luminada amb dos llums
subjectes d’un balancejant cable. Joel mira a la seua dreta,
agulles. Gira el cap a l’esquerra, un fum d’instruments que
sembla que van a tallar l’aire per tan ben afilats com es troben,
li diu un home amb bata
de doctor mentre mira una agulla a què li pega uns colps i ajusta el
líquid a límit per tal de traure l’aire. Una esgarrifança li
puja per l’esquena a Joel, però no pot moure’s, està molt
drogat. Instants abans que li clave l’agulla, l’home de la bata
es deté uns segons mirant al fons com si estigués escoltant alguna
cosa i surt ràpidament de la sala.
***
La
gent al carrer s’agafa amb les mans el cap com si un martell els
estigués pegant des de dins del crani. No els dóna temps a obrir
els ulls quan són transportats pels camions amb bosses al cap.
Ningú es resisteix, no poden, estàn atordits.
CAPÍTOL
4.
Joel
espera l’home de la bata, però no torna, s’ha oblidat d’ell.
Dificultosament es posa de peu, l’habitació balla un poc però
almenys pot caminar. Surt de la sala al corredor i llavors se n’adona
que està descalç, però no li importa, és un somni i de nou es
posa a córrer per on l’han portat amb l’esperança de poder
sortir d’allí. Només vol tornar a casa i despertar-se en el seu
plàcid llit. Una veu ronca i a alts decibels li atura els pensaments
i l’atrau cap una porta roja oxidada. Soma
alhora?!>, és el mateix home que escandalitzava a la sala
d’ordinadors, pensa Joel. , es defensa Ernest abans que l’ofeguen dos
guardaespatlles de Sitler. amenaça
pensant en un xicot que estava a la sala d’ordinadors i al que ja
li hauràn extret el Soma.
Però Joel ja hi és lluny. Ha fugit només escoltar “virus” i
“Soma”
en un mateix context i ara recorre el bosc on es situa l’edifici
d’on ha eixit, o seria un bosc d’haver-hi algún arbre sencer,
però no n’hi ha cap, només es veu el peu de l’arbre, la resta
del tronc ha desaparegut. Sols que no ha desaparegut en realitat,
l’han fet desaparèixer. Mentre Joel corre pel cementeri d’arbres
observa petjades de les rodes de grues i camions. S’aterra al veure
animals morts espellats atrapats en trampes però el pitjor ve quan
arriba al penya-segat. El mar, amb una capa d’oli negre que recorre
centenars de quilòmetres, navegat per vaixells pesquers. I Joel veu
alçar les xarxes de peixos i tot el que volen agafar aquell manoll
de nusos i cordes. I per fi comprèn. , li diu una veu a la seva esquena amb un arma
apuntant-li al cap. Joel no es gira, no ha deixat de mirar el mar
negre i el cel gris, té llàgrimes als ulls que recorren les galtes
acolorides. Per una vegada comprèn i se sent lligat a la realitat.
Per una vegada coneix la realitat. , dit i fet, un tro al cap acaba
amb el plor.
***
A
les huit i quart Dina es desperta per esmorzar. Té la roba preparada
i el suc de taronja, llest per beure. Hui serà un dia tranquil,
espera. Ha tingut un malson on veia cases derruïdes i homes que
l’agafaven dels braços i amb una bossa al cap la clavaven en un
camió, sort que només era un somni. És un dia festiu així que no
cal que vagi a treballar. Cridarà a Joel per veure si té pensat què
soparàn per la nit quan vinguen els seus amics. Fa temps que no els
veu. Al carrer tot hi és normal i perfecte com sempre. La seua
ciutat sempre ha sigut perfecta. Ix a comprar menjar per al dinar,
verdura per a l’ensalada, un salmó per fer-lo a la planxa, i un
parell de fruites per a després. Fa un clima agradable i un sol
radiant que li fa disfrutar del dia. Quan arriba a casa guarda el
menjar a la nevera per fer-lo més tard i es posa davant la finestra.
Li encanta mirar per la finestra i veure el preciós bosc, és tan
net que li encantaria eixir a fer un picnic. Un flaix de la llum de
l’habitació la trau dels seus pensaments i la porta a visionar
altre paratge totalment distint al bosc. Es frega els ulls. Tot
normal. Altre flaix esta vegada de més durada que li canvia el
paisatge. Pot ser està malalta, això explicaria també els malsons.
Un tercer flaix la deixa paralitzada. Massa al·lucinacions juntes,
alguna cosa no va be. Provoca que se’n vaja la llum de sa casa
baixant l’automàtic dels ploms. Tot es queda a fosques, i la
finestra ara està en negre, no es veu res a través d’ella. Dina
agafa una llanterna i la il·lumina, i segueix sense veure res a
través d’ella, al apagar-la veu un forat menut en la finestra que
deixa entrar un raig de llum. S’hi apropa i després d’examinar-lo
mira a través d’ell. No ho pot creure-ho, és la mateixa visió
d’abans. Encén la llanterna i busca una cadira, la de l’escriptori
anirà bé, és prou pesada. Deixa la llanterna al sòl i tira la
cadira contra la finestra trencant el cristall sense dificultat. Ara
veu que no era una visió, ni està malalta. Però, com pot ser que
on abans veia un bosc ara veu una ciutat derruïda i vella? S’apropa
i treu el cap per la finestra per analitzar tot el voltant. La façana
de sa casa està feta pols i baix hi ha una finestra. No recorda
estar en un dúplex ni viure en un edifici. la inesperada realitat
que ella està observant la deixa paralitzada i si no fora per la
pudor densa que li dona arcades i li fa tapar-se el nas i la boca,
així s’hauria quedat per hores i hores.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada